14 juli 2013

5½ months in

Allmänt

Nu har det gått en månad sedan jag sist uppdaterade, vilket betyder ytterligare en månad av naturlig hårväxt.
Jag har äntligen klippt av det mesta av den blekta luggen och nu är min lugg 90% naturlig. Big yay! Överlag har håret växt ca 8 cm på 5 månader, ett snitt på 1,6 cm i månaden. Känns väldigt snabbt på något vis.
 
Halvårsfasen måste vara en av de jobbigaste hittills när det kommer till att låta sin naturliga hårfärg växa ut, då blekningslinjen är så fruktansvärt påtaglig i jämförelse med min naturliga askiga/chanpagne/råttfärgade utväxt. Det finns så många benämningar på sånt här typiskt skandinaviskt blont hår!
Ju mer den naturliga färgen kommer igenom dock, måste jag säga att det är en fin, naturlig färg som känns ganska så unik, då de flesta tjejer färgar sitt hår, liksom jag en gång gjorde, haha.
 
Linjen är dock ett störmoment, men jag väljer att inte matcha den blekta delen med den naturliga, eftersom jag vill se vart jag tillslut kan klippa av det blekta om drygt ett år, och förhoppningsvis ser det enbart ut som medveten ombré om några månader.
Jag trodde att denna process skulle gå smidigare till än det har gjort, men det är inte bekvämt att veta att man kommer se ut som en hot mess i minst ett år till, men samtidigt är det något jag accepterat då jag är så otroligt målmetveten om vad jag vill med detta och faktiskt märker av kvalitétskillnaden mellan det blekta håret och det naturliga, med hästlängder.
 
Jag vet dock inte hur pass kort hår jag är villig att ha för att få det helt naturligt, men jag funderar på att låta det växa ut strax nedanför kinden innan jag gör the big chop, och så kort tror jag aldrig jag haft det förut.
 
Om någon har växt ut sin naturliga hårfärg, eller befinner sig i min sits, får ni jättegärna kommentera nedan.
Kram på er!
Anonym

Hejhej!
Jag kan väl påstå att jag är i samma sits :) Har färgat mitt hår sedan jag började i sexan, alltså sex år med massa äckliga kemikalier i huvudet. Varje gång var det en ny färg som skulle testas för att ha samma var ju "tråkigt". Men nu i januari var det sista gången jag färgade det, bestämde mig för att det röda skulle få växa ut och mitt naturliga skulle få komma fram. Så det är lite kämpigt, ibland får jag stunder då jag bara vill åka och köpa hårfärg och skita i att jag ändå ar kommit en bit på väg med mitt sparande. Jag har aldrig färgat mitt hår blont dock, kanske därför jag aldrig har upplevt att mitt hår har varit slitet och "sönder". Att jag valde att spara ut till naturligt var mer att jag nästan har glömt bort hur den färgen set ut och att jag vill vara snäll mot kroppen och inte få in massa kemikalier som sprids i blodet och kroppen sen. Det är jätteintressant att följa din blogg nu när man är i samma sits och att få lite tips vad som allmänt är bra för håret :)

Svar: Hej!Vad roligt att höra från någon som sitter i samma båt som jag! Kan verkligen relatera till din historia på alla sätt och vis!
Grattis till din progress! Hur länge har du tänkt spara ut det tills du bestämmer dig för att klippa bort det färgade?
Lycka till och stay strong! :)
johanna berg

Lilly

Sitter med en tre månaders utväxt nu så kan lugnt säga att jag är i samma sits som du var här. Har klippt av allt håret så det blev jämnt till axlarna med. Ska nog ha det så tills min lugg är lika lång som håret och efter det bara låta hela skiten växa som ogräs. :D Märker bara nu att så länge jag inte färgar utväxten så växer håret väldigt mycket fortare. Bara en sån grej liksom! Ganska så häftigt! Just därför jag vågade klippa det såhär kort med för det växer ändå relativt snabbt nu.

Försökte få ut mitt riktiga hår 2015 då jag ändå var tvungen att raka av allt i princip pga gravidhormoner. Dock blev jag kär i en kille som gillade rödhåriga tjejer och där gick det åt helvetet. Ska tilläggas att killen dejtade en annan bakom min rygg så det var ju verkligen inte värt det. Funderar nu på att inte dejta någon förrän jag nått mitt hårmål.

Svar: Hej! Grymt jobbat! Kan tänka mig att det är lite av en befrielse att ha klippt av håret nu! Jag gjorde detsamma och nu är mitt hår till naveln, hehe! Vet hur det är att vara i din sits!
Äsch då med håret där 2015! Du blev ju å andra sidan en erfarenhet rikare och det är lätt att göra lite tokiga beslut när man är kär. Haha det låter som en bra idé! Lyssna inte på hur någon annan tycker att du ska se ut, du är bra precis som du är :) Stort lycka till!
Johanna

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress