Hej allihopa! Tänkte dela med mig av en liten update, då jag ändrat mina hårplaner en aning.
Ni kanske minns för några inlägg sedan, att jag planerade på att lägga upp bilder på när jag nått BSL (Bra Strap Length), men nu har det blivit lite ändrade planer.
Som ni även minns, så fick jag helt naturligt hår sedan för drygt 2 månader sedan. Det krävdes att jag klippte upp mitt hår och klippte in en hel del "layeres", vilket jag inte trivs med då jag har ganska fint, tunt hår (även om jag har mycket hår på huvudet.)
 
Igår klippte jag av ca 3-4 cm av mitt naturliga hår, för att få håret till att så småningom bli en längd. Jag är alltså tillbaka på SL (Shoulder length) och ca 2 cm från APL (Arm Pit Length.) Jag kommer inte heller börja att spara ut mitt hår förns allt är samma längd, och om jag räknar rätt så kommer jag ha en och samma längd till våren.
Kommer självklart uppdatera resultatet när jag uppnår mitt lilla mål.
 
Har ni samma problem? Föredrar ni en och samma längd på håret eller uppklippt?
Kommentera gärna!
 
Tänkte lista lite tips på att få en längd, och vilka alternativ man har om man vill få bort det uppklippta!
 
1.Ta hand om det uppklippte håret så du inte behöver klippa de övre lagren.
Balsamera och olja in håret, undvik värmestylning och produkter som torkar ut. Du måste hålla de övre lagren så hälsosamma du kan, så de kan "hinna ikapp" med de längsta längderna.
2.Bestäm HUR du ska få bort det uppklippta.
Här gäller det att välja vilken riktlinje du ska ta för att få håret till att bli en och samma längd. Har du fler än 3 lager av hår? Då måste du välja om du ska låta det kortaste lagret växa ner till en längd du är bekväm med, klippa av det därifrån, och få kortare men en och samma längd direkt, eller toppa håret 1 cm per månad, och behålla samma längd samtidigt som det succesivt blir samma längd.
3.Sätt upp håret.
Ha håret uppsatt, använd hårklämmor, accessoarer etc för att glömma bort det uppklippta!
4.Ha tålamod.
Ni vet att jag alltid tar upp det, men man kommer ingen vart om man enbart står och stirrar sig blint på hårväxten.
malin

Hej! Förstår dig så väl! Jag gillar också jämnlångt mest o klipper nu lite itaget för att uppnå det. Mitt är ju kortare på sidorna. Åh vad jag längtar efter jämnlångt hår där även luggen är lika lång som det andra. Det kan ta tid dock... räknar med jämnlångt hår till sommaren eftersom jag inte törs klippa kortare än apl... förresten ett update foto på klippningen vore kul :) kram

Svar: Hej Malin! Förstår dig, tror att vi sitter lite i samma båt. Mätte just mitt hår, totalt är det 36 cm om jag mätte rätt, och lite drygt 6 cm är det mellan mitt kortaste lager och resten av håret. Har beräknat att det kommer ta ca 6 månader, och då kommer jag alltså ha jämnlång hår tills Maj-Juni jag med. Känns lite sisådär, men jag tror det är värt det i slutändan. Vill hellre vara nöjd med själva frisyren först innan jag sparar det långt, istället för att spara ut håret bara för sakens skull.
Ett foto på klippningen kan jag absolut ordna!
Kram!
Johanna

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress