16 september 2014

Naturligt hår

Allmänt

Nu har jag gjort det! Imorse klippte jag bort de synliga blonda topparna och jag har naturligt hår. (Det ser kanske ut som att det finns lite blont kvar i topparna längst ner till höger, men det är enbart blixten på kameran)
Jag klippte upp håret så jag har lite "layers" och nu är jag ÄNTLIGEN framme!!!
Har gjort ett litet kollage sedan jag startade denna blogg, och där ser ni 19 månaders progress i en bild! Jag är så stolt över att ha lyckats fullfölja detta, och jag kan med stolthet säga att jag är framme!
Till er som  fortfarande sparar ut håret, var tålmodiga och fortkätt kämpa! Det gick så mycket snabbare än jag trodde, var helt säker på att detta skulle ta 2 år, men det tog bara lite över drygt 1½ år. Sedan varierar det såklart från person till person, det är en väldigt induviduell resa.
 
Hur har det varit då? Det har varit roligt, tråkigt, jobbigt och helt fantastiskt! Och min resa börjar egentligen nu, för nu gäller det att ta hand om mitt naturliga hår och spara det ner till höfterna/naveln igen, vilket är ett par år iväg.
 
För att underlätta/snabba på denna process kan jag tipsa om ett par saker:
1. Olja håret - Oljor, tex kokosolja (min favorit) gör håret friskt, glansigt och vårdar follikerna så håret växer till sin fulla potential.
2. Massera hårbotten - Det finns inget som bevisar att håret växer snabbare om man masserar det, men jag tror att massage vid håroljning bara kan påverka håret positivt, och det är väldigt härligt.
3.Investera i ekologiskt - Använd SLS-fria (Sodium Lauryl/Laureth Sulfate) Schampon, för att minska slitage.
4.Släng dina värmeprodukter - Bara släng dem! Låt håret lufttorka, och lär dig älska din naturliga textur. Vid speciella tillfällen kan du väl använda värmestyling, men använd då värmeskydd.
5. Ät nyttigt - Se till att kroppen får i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler så håret kan växa till sin fulla potential. Du kan även inkorperera kosttillskott/vitaminer i din kost, som exempelvis Omega-3, Panto-3, Biotin och B-komplex.
6. Sov tillräckligt och stressa mindre - Ta hand om dig och må bra. Se till att få en god natts sömn och omge dig av människor som får dig att må bra.
7. Håll topparna återfuktande - Återigen olja topparna, eller se till att spraya balsamspray eller dyl för att undvika att de blir kluvna.
8. Ta kort på din progress - Det är alltid roligt att se sina framsteg månad för månad, för att hålla motivationen uppe, så ta kort på progressen och känn dig stolt för varje månad som går.
9.Ha tålamod - Att spara ut håret kan ta år och dar, så ha tålamod. Stirra dig inte blind på ditt hår, utan lev och håll dig sysselsatt med dina hobbys! Tänker du inte allt för mycket på hur mycket håret växer, så kommer du märka skillnad så mycket mer.
10. Till sist - NJUT AV RESAN!!!
 

Och till mina fina läsare, jag kommer INTE att sluta uppdatera. Dock kommer jag inte ta bilder på hur mycket mitt hår växer varje månad nu, utan uppdaterar hårlängd lite då och då, och skriver tips och visar produkter.
Tänkte tillsist även visa ett till Schampo jag köpt idag (Jag vet att jag är beroende av Ekologiska Schampon, haha) Köpte det på Åhléns för ca 110:- och det är av märket Estelle & Thild.
Ingridienser: aqua, citrus aurantium amara flower water*, sodium
cocoamphoacetate, glycerin, lauryl glucoside, hydrolyzed wheat protein,
sodium cocoyl glutamate, sodium lauryl glucose carboxylate, aloe
barbadensis leaf extract*, coco-betaine, coco-glucoside, glyceryl oleate,
citric acid, sodium benzoate, potassium sorbate.
 
 
Det var allt för denna gång! Kram på er!
 
 
 
 
 
Anna

Vad fint det blev tillslut, så himla häftigt! Sparar ut min naturliga hårfärg i fyra månader nu och visst är det lätt att haka upp sig på hur lång tid det kommer att ta, men när man ser slutresultat så blir jag iallafall peppad att fortsätta. Mitt hår växer också rätt snabbt, och jag har en mörkare blond utväxt på ett sönderfärgat ljust hår som just nu ser aningen hemsk ut :(

Svar: Tack Anna! Det är speciellt jobbigt i början, första året är svårast men det är bara att hålla ut. Du klarar det! Andra året går så mycket snabbare! Jag vet precis vad du menar med två olika hårfärger. Mitt hår var också blekt blond och var ganska slitet.
johanna berg

Kajsa

Bravo och grattis!

En sak jag funderat på länge...Har du skiftningar i håret eller är det blixten eller ljuset i rummet? Lite svårt att se hur din färg ser ut. Skulle du kunna ta en bild i "naturligt" ljus någon gång? :)

Är inne på 12 månader och tycker att mitt hår är hur tråkigt som helst. Hoppas mitt växer ungefär lika snabbt som ditt. Då är mitt naturligt i april. Dock har ju kortare hår än dig och bokat in klipptid för att snabba på processen. Vill ha mitt naturliga nununu. Och det är ju bara hår och det växer ut.

Svar: Tack Kajsa! Ja, jag skulle tro att det mestadels beror på blixten, dock har jag ljusare naturliga slingor vid luggen. Kan absolut lägga upp en bild utan blixt! I februari när jag var inne på 12:e månaden så var det bara till öronen, men fram till nu har det gått så himla fort, så jag tror du kommer märka det med din hårväxt :)Jag förstår verkligen känslan dock, andra året är nog tråkigast att vänta ut även om det går snabbare än första året.Kram
johanna berg

Anonym

Gud vad fint håret blev!! , jag är nu inne på min nionde månad och håret är vid slutet av ögonen , jag bara känner hur det kryper i hela min kropp och jag längtar tills jag kan klippa av det till axlarna i sommar , min naturliga hårfärg är så fin och glansig, så len och fin med lite slingor och skiftningar ( jag är mellan-mörkblond ) jag fattar inte varför man färgade från början. Men snart är jag där då jag kan klippa av allt det blekta och jag längtar som sjutton och jag kan liksom se framför mig hur det kommer se ut det är så sjukt roligt att se hur fort det växer, min utväxt är ca 10-14 cm och jag äter omega3, multivitamin och panto 3 som är sjukt bra! ha en fortsatt trevlig dag bästa du!

Svar: Tack så mycket! Åh vad roligt att höra! Det kommer vara så värt det i slutändan! Mitt hår växer som bara den, nu när allt är naturligt och friskt.Käkar också Panto-3 och omega-3, det gör under för håret!
johanna berg

Katarina

Hej! Vilken härlig och intressant blogg! Jag har haft skräck för frisörer hela min uppväxt för att mitt hår växt så långsamt. Sen under min första graviditet växte det som bara sen så dumma jag började använda blondspray för att få bort utväxt. Tillslut började mitt översta hår gå av och jag fick tuppkam typ. Så när jag blev gravid andra gången klippte jag mig och började med morrocan oil produkter och gick var tredje månad till frisören. Återigen växte håret som ogräs under graviditeten. Men nu är det 1,5 år sedan jag var gravid senast och mitt hår är så tunnt och har gått av trots att jag skött det. Så nu har jag börjat med blutsaft och panto3 för en vecka sedan och hoppas på detta. Vad tycker du om panto3? Bör man ta silicea också samtidigt?

Svar: Tack så mycket Katarina!Jag har också skräck för frisörer, därför klipper jag mitt hår själv. På så sätt har jag mer kontroll över hur mycket jag vill klippa.
Jag har också hört att håret växer väldigt mycket när man är gravid, och att det är normalt att tappa mer hår än vanligt efter graviditeten.

Det låter jättebra att du kör med Panto-3, jag har faktiskt märkt att det växer massa nytt hår kring pannan, vilket är jättekonstigt, men det verkar som det funkar iallafall.
Blutsaft dricker jag också emellanåt, men har inte druckit det tillräckligt länge för att märka av något.
Annars är det bara att tänka på att äta nyttigt, dricka tillräckligt med vatten, få motion, sova tillräckligt och ta hand om kroppen generellt.
Du kan även testa att olja håret med ricinolja, det ska få håret att växa väldigt snabbt. Har testat det, och vill tro att det funkar :)
Kämpa på, kram!
johanna berg

Emilia

Hej Johanna! Gud vad inspirerad och motiverad jag känner mig när jag läser din blogg, den är bäst!
Det är nämligen så att jag håller på att spara ut min naturliga hårfärg (vilket är en askblond färg). Jag har färgat mitt hår sedan ungefär 2 år tillbaka då jag har färgat det mörkbrunt. Men nu i maj i år så bestämde jag mig för att färga blont då jag ville slippa färga utväxt mer och ha en så nära färg som min naturliga som möjligt. Jag var blond till någon gång i september då mitt hår nästan såg gult ut och jag hade fått en askblond utväxt på ca 6 cm och jag kände att jag måste göra någonting åt det så jag gick till frisören och sa att jag ville färga till en färg som var så nära min naturliga som möjligt, vilket det nästan blev. Nu har jag en nästan osynlig utväxt på 4 cm ungefär. Vilket är väldigt snabbt växt på 1 månad men det beror antagligen på att jag använder ricinolja och att mitt hår växer naturligt snabbt, det har det alltid gjort.
Jag tar i övrigt väldigt bra hand om mitt hår då jag äter bra och tränar bra. Sen kör jag på någonting som heter balsammetoden, vilket jag veeeerkligen kan rekomendera om du vill ha ett otroligt hälsosamt hår. Vill du veta mer om balsammetoden så är det bara att googla. :) Olika oljor av olika slag är det bästa jag vet att ha i håret, både arganolja och kokosolja är stora favoriter.
Men åå vad sugen jag blir på att ha helt naturligt hår när jag ser ditt, det ser sååå friskt, glansigt och mjukt ut! Lycka till förresten med att spara ut håret till längden som du vill ha!

Svar: Hej Emilia! Tack så jättemycket! Vad glad jag blir! Oj vad snabbt ditt hår verkar växa, helt otroligt! Vad bra att frisören lyckades färga håret nära din naturliga färg! Processen blir enklare då!
Balsammetoden har jag faktiskt läst rätt mycket om, en bekant kör metoden och hennes hår är fantastiskt!
Just nu sover jag med kokosolja över natten ca 1 gång i veckan, tvättar det. Inte mer än så, men då behöver jag få bort oljan med schampo! Gillar inte känslan av fettigt hår när oljan inte försvunnit helt och hållet, och vet inte riktigt om enbart balsam kan ta bort det! Hur gör du när du oljar? :)
Ricinoljan gör verkligen underverk för hårväxten! Har två jättestora flaskor kvar att ricin, så ska ta och köra igång med det snart igen tror jag, just nu kör jag kokosolja vilket är min favorit!
Lycka till med utsparandet, kram på dig! :)
johanna berg

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress