Hej,
 
Idag tänkte jag dela med mig av några ingredienser som ofta syns i hår och hudvårdsprodukter. Det finns vissa ämnen och kemikalier som du bör se upp för när det kommer till produkterna du konsumerar och det vill jag ta upp idag.
 
Sodium Lauryl/Laureth Sulfate - även känt som SLS. Sodium Lauryl Sulfate är en tensid som används för att rengöra håret och huden. Det  är ett slags förtjockningsmedel och skapar skum som lätt rensar bort fetter och "build up" från håret. Sodium Laureth Sulfate är en mildare version än Sodium Lauryl Sulfate skulle man kunna säga. 
 
Det finns även fler olika Sulfattyper såsom: Ammonium Laureth Sulfate, Ammonuim Lauryl Sulfate, Sodium Alkyl Sulfate och natriumlaurylsulfat.
 
Varför skall du undvika Sodium Lauryl/Laureth Sulfate? Dessa ingredienser är starka tensider som torkar ut din hårbotten, dina individuella hårstrån och även slemhinnorna i huden. Är du känslig mot starka tensider eller har hudåkommor som te x eksem är detta något du verkligen vill undvika. SLS gör att din hud och hårbotten kan bli väldigt irriterad av dessa kemikalier, speciellt om du får ämnet i ögonen. 
 
Parabener - Paraben är en kemikalie, som används som konserveringsmedel. Parabenernas uppgift är egentligen att skydda mot bakterier och svamp, vilket är ett bra syfte, men en del parabener kan potentiellt vara hormonstörande och kan orsaka allergi.
 
Mineraloljor - Mineraloljor är petroleumbaserade oljor som skapar "build-up" i håret, lägger sig som en hinna över hårskicktet och är svåra att tvätta bort. Mineraloljorna innehåller i princip inga vårdande vitaminer eller mineraler som kallpressade oljor, och bör undvikas helt.
 
PEG - PEG är ett syntetiskt emulgeringsmedel som skall hindra från skärning av vatten och olja, samt fungerar som förtjockningsmedel. PEG är väldigt svårnedbrytligt och kan innehålla farliga rester från tillverkningen.
 
Syntetiska parfymer/färgämnen - kemiskt framställda parfymer som finns i hud och hårprodukter kan orsaka allergi och hudirritation.
 
Det finns en hel uppsjö av ämnen som vi använder varje dag i våra hår och hudprodukter som bör undvikas helt och hållet. Kan du inte uttala 80% av de ingredienser som är listade i dina produkter, så är det mest troligtvis kemiskt framställda ämnen som kan påverka din hud och ditt hår till det sämre.
 
Tips: Leta efter ekologiska alternativ och läs på om företaget och deras produkter!
 
Hoppas ni fann detta inlägg intressant. Gör egen research och läs på om era hud och hårvårdsprodukter!
 
 
Felicia

Hej! Jag har följt din blogg länge nu, och märkt att du verkar ha testat en hel del olika schampon och balsam. Så tänkte jag kanske kan fråga dig om du har något att rekommendera :) Jag använder just nu Dermorganic vilket jag älskar men vill hitta ett billigare alternativ. Jag söker ett schampo/balsam utan sulfater, silikoner, mineraloljor, paravaner

Felicia

Hej! :) Jag har följt din blogg länge nu, och märkt att du verkar ha testat en hel del olika schampon och balsam. Så tänkte jag kanske kan fråga dig om du har något att rekommendera :) Jag använder just nu de från Dermorganic vilket jag älskar men vill hitta ett billigare alternativ. Jag söker ett schampo + balsam utan sulfater, silikoner, mineraloljor och alkohol. Mina hårstrån är tunna, sköra och blir lätt slitna så ju mer vårdande det är desto bättre. Har inget emot om det innehåller protein. De behöver inte vara anpassat för färgat hår för jag är på god väg att växa ut min naturliga :) Men det kan gärna vara bra för slitet hår då mina toppar fortfarande är väldigt slitna sen gammalt slitage. Mitt hår blir lätt frissigt/flygigt eftersom det är såpass tunt... Har du någon hårvårdsserie att rekommendera som du tror hade passat mitt hår? Hade varit jättetacksam för nåt tips, finns så mycket att välja på ju! Tack så mycket!!!

Svar: Hej!
Om du är ute efter ett mer prisvänligt alternativ, kan jag rekommendera märket Urtekram. De har ett flertal olika schampon och balsam med Aloe Vera, Rosdoft, Tea Tree, Parfymfritt alternativ etc. Tror man kan hitta detta märke nästan överallt, och de kostar runt 59 kronor.

Jag tyckte dessa funkade riktigt bra. Dock är mina två favoritmärken 100% Pure och Desert Essence. Dessa är veganska, miljövänliga och är ej testade på djur vilket är ett stort plus. De är lite dyrare, men jag tycker helt klart att det är värt det!

Det finns även lite mer "lyxiga" ekoschampon, t ex John Master Organics, Rahua och Pureology, vilket skall vara riktigt bra märken.

Jag tror att det är viktigt att testa sig fram lite, alla har ju olika hårtyper och även om två personer har samma hårtyp, passar nödvändigtvis inte just ett särskilt schampo för båda personer.

Hoppas du hittar en hårvårdsserie som passar dig!
Johanna

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress